موضوع: "اشاعه خرافات"
شبهه:
حجاب جهل و خرافه است !!
پاسخ:
درابتدابایدگفت:آدم های متعصب چشم بسته سخن میگویند.
برخی ها آزادی را با بی بند و باری یکی میدانند و به این هم افتخار میکنند و متوجه نیستند دارند کاری خلاف انسانیت انجام میدهند و عقاید انسانی را به سخره میگیرند.
اسلام حجاب را واجب کرده و برای وجوبش هم دلایل علمی زیادی دارد و اسلام هم حجاب رر مانع پیشرفت علمی نمیداند که ایجاد جهل کند.
امر به معروف هم به این معنی نیست که دعوت به جهل بشه بلکه به معنی نجات انسانهاست.
کسانی که محبتی نسبت به خلق تو دلشون باشه تمام تلاششون رو برای خلق میکنند.
مثلا کسیکه تو آب غرق میشه نباید نجاتش بدیم و بگیم این کار ما دعوت جهل هست؟؟
درحالیکه همه ی تلاشمون رو میکنیم برای نجات جون انسانهایی که تو خطر مرگ هستن شاید خودمون هم آسیب ببینیم
امر به معروف و نهی از منکر هم مثل نجات انسان هاست البته این نجات هم دنیوی هست هم اخروی
ازطرفی تمامی کسانیکه تصویرشون به عنوان شحصیت های علمی معرفی شدن هم ظاهرشون هزار قلم آرایش نداره
ولی خواسته ی خیلی ها پس از بی حجابی، بی بندوباری هست و ما در حال حاضر میبینیم همچین نمونه هایی……
مدیر گروه پاسخگویی:فرزاد نجفی
سوال:
«آیا شمایل و تماثیلی که از اهل بیت، موجود است؛ واقعیت دارند؟»
پاسخ:
نخست باید بدانیم که به این تصاویر، شمایل و تماثیل گفته می شود، و کسی نباید معتقد باشد که این تصاویر، همان چهره حضرات می باشد.
نکته ای که بسیار حائز اهمیت است، این است که دو قضیه باید با هم تفکیک شود، یکی نیت انسان هاست و دیگری عمل آنان.
اگر نیت انسانی، در علاقه و ترویج به این تصاویر، صرفاً یادبودی از اهل بیت (ع) است، بسیار فرق دارد با کسی که هدفش توهین به اهل بیت (ع) با انتشار همین تصاویر می باشد.
برخی افراد فقط به این نکته می پردازند که توطئه ای پشت این عکس ها موجود است و بسیاری از آنان، توهین هایی به امام معصوم دارد و یا توسط اقلیت های دینی، مذهبی کشیده می شود؛ اگر هر کدام از این مسائل در جای خودش اثبات شود، ما منکر هیچ کدام از این مسائل نمی شویم، اما باید توجه داشت که نیت عموم مردم - که چنین عکس هایی در خانه ها و حسینیه ها نصب می کنند - را نادیده نگیریم.
برخی نقاشان، تنها به این نیت می کشیدند که مردم با دیدن این تصاویر به یاد اهل بیت بیفتند؛ یا در زمانه ما، هر جا چنین تصاویری دیده شود، انسان پی به حسینیه، امام زاده و یا چیزی شبیه به آن می برد.
پس یادآور می شویم که کسی ادعا نمی کند که این تصاویر، دقیقاً چهره اهل بیت است، بلکه همان طور که از نامش پیداست، شمایلی از حضرات است و این خود بدین معناست که تنها حالتی از حالات امام را بیان می دارد؛ البته ممکن است برخی نقاشی هایی از اهل بیت (ع) باشد، مانند برخی از آنها که در موزه ها نگه داری می شود؛ اما همان ها نیز، انتسابش به اهل بیت (ع) - با وجود محدودیت هایی که در آن زمان بوده - بسیار مشکل، بلکه تقریبا محال است.
?برای اطلاع از فتوای مراجع به لینک زیر رجوع فرمایید: ?
http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa694
?نتیجه فتوای تمامی مراجع?:
✍️ اگر کسی بدون اعتقاد به این که این تصاویر، چهره اهل بیت (ع) است و بدون توهین به حضرات، آنان را نصب و نگه داری کند، مانعی ندارد و اگر اشکال یا توهین و یا هر توطئه ای پشت آن کشف شد، بر کسانی که از این توطئه ها خبر دارند و یا معتقد به واقعیت چهره حضرات در این تصاویر می باشند و یا به قصد توهین نصب می کنند، یقیناً حرام خواهد بود.
✌️در آخر می توان گفت که علت اصلی رواج چنین تصاویری در میان مردم، علاقه شیعیان به اهل بیت (ع) و به یاد آن بزرگواران افتادن هست، چراکه مردم عادی نیز کاری به صحت انتساب تصاویر به حضرات معصومین ندارند.
??پاسخ به شبهات?
https://telegram.me/joinchat/DqwJDUF1hiGzuFNmPxRoUQ
مدیر گروه پاسخگویی:فرزاد نجفی
شبهه:
?«پیرامون خرافات دنیای مجازی چه می دانیم؟»
ختم شش میلیون صلوات تقدیم به شیرخوار امام حسین… سهم شما شش صلوات؛ تا پیام را دیدی هشت بار بگو یا ابوالفضل و برای هشت نفر بفرست….
و مثال های فراوان دیگر .
پاسخ:
شایعات مجازی ختم صلوات و غیره به نقل از پیامبر و امامان
1- نخست باید گفت که طبق مبانی روایی اهل بیت (ع)، هر کاری که انسان برای رضای خدا انجام دهد و در اصل کار، چیزی که مخالف با دین و یا جزئی از دین نباشد، آن کار نیکو و پسندیده است و انجام دهنده آن اجر می برد.
نیز کسی که سنت پسندیده ای را به جای بگذارد، هر کس تا قیامت به آن سنت عمل کند، برای سنت گذار نیز نوشته می شود، مثلا سازنده مسجدی، دارای ثواب فراوان است و هر کسی که در آن نماز بخواند، برای سازنده مسجد نیز نوشته می شود.
2- اما باید دقت کرد که احکام و فروع دین با پیامبر اکرم (ص) کامل شد و با بیان اهل بیت (ع) تبیین شد و ما حق نداریم که از خود چیزی بر آنها بیفزاییم، چراکه به این کار «بدعت» و «تشریع» گفته می شود که از گناهان کبیره است.
پس هر آنچه که مومنین در راستای ترویج فرهنگ والای اسلامی و شیعی انجام می دهند، باید در چهارچوب احکام شریعت باشد، و گرنه باطل است و ترویج کننده آن نیز، گناه کار محسوب می گردد.
3- از خرافاتی که در فضای مجازی، اخیراً شایع شده، پیام هایی است که مثال های بالا بیان شد، البته این توضیح نیز لازم است که مثال اول، خرافه ای ندارد بلکه تنها برای ترغیب جماعت مومنین، به زیادی ذکر و ترویج اذکار و اوراد هستند؛ اما گاهی دیده می شود که پخش ذکر را منوط به خبر خوبی می کنند و عدم پخشش را مرتبط به حادثه شومی؛ این یقیناً دروغی بزرگ است و اعتقاد یافتن به آن، خرافه خواهد بود.
4- دیده می شود که عموماً مومنین با قصدی خیر و نیتی خالصانه، اقدام به انتشار این متون در فضای مجازی می کنند، اما باید بدانند که چیزی که مورد تایید اهل بیت (ع) نیست، برای آن نیز نمی توان ثواب و خیر تصور کرد و اساساً شیعه خالص، کسی است که در همه حال تابع اهل بیت (ع) باشد.
5- پس در نتیجه، مدیون شدن ها برای قطع زنجیره و ارسال نکردن پست؛ یا دیدن و شنیدن خبر خوب برای ترویج و خبر بد برای عدم ترویج؛ ثواب های کذایی برای ارسال پست ها و مانند آن، هیچ وجهه شرعی ندارد؛ وانگهی ممکن است که کسانی که مغرض هستند و نسبت به دین، دشمنی دارند؛ به ترویج این پیام ها در فضای مجازی دامن زنند تا هر چه بیشتر اعتقادات مردم را با اهداف شوم خود، سست کنند. چراکه وقتی انسان ساده ای، به هدف رسیدن به خبری خوب، دست به انتشار پست ها می یازد، با ندیدن خبر خوب، اعتقادش نسبت به اصل اذکاری چون صلوات و مانند آن و در نتیجه به اهل بیت (ع) ضعبف و ضعیف تر می شود. |
پس امید است که به جای ترویج چنین پیام هایی، از روایات، آیات و اذکار معتبر استفاده شود، تا بهانه ای هم دست معاندین داده نشود