موضوعات: "اهل بیت علیهم السلام" یا "پیامبر(صلی الله علیه و آله)" یا "حضرت فاطمه الزهراء(سلام الله علیها)" یا "امیرالمومنین(علیه السلام)" یا "امام حسن مجتبی (علیه السلام)" یا "امام حسین (علیه السلام)"
سوال:
لطفا در مورد جریان کربلا و شام بفرمایید سرهای مبارک چند نفر و چه کسانی به شام برده شدند؟
پاسخ:
پس از واقعه جانگداز کربلا ، سرهای شهدای کربلا جز علی اصغر و حر بن یزید ریاحی قطع شد و به سوی کوفه و سپس به سوی شام روانه شد ؛
(البدایه و النهایه ج8 ص 190)
در رابطه با محل دفن سر مبارک امام حسین علیه السلام دو قول مشهور در نزد شیعه است ، که یا در نجف دفن شده است و یا در اربعین توسط امام سجاد علیه السلام در کربلا دفن شد زیرا ثابت است که اهل بیت حسین و امام سجاد علیهما السلام برای اولین اربعین حسین علیه السلام خود را به کربلا رساندند ؛
در رابطه با سر سایر شهدای کربلا نیز مشهور است که آنان نیز توسط امام سجاد علیه السلام در اربعین حسینی به کربلا باز گردانده شدند و دفن شدند .
شیخ عباس قمی نقل می کند ؛
« یزید بن معاویه سرهای شهدا را به علی بن الحسین داد ، امام سجاد نیز سرهای شهدا را به بدن های شریف در روز بیستم صفر و اربعین حسین ملحق کرد »
(نفس المهموم ص425)
(حبیب السیر ج2 ص60)
البته نقل دیگری نیز وجود دارد که سرهای شهدای کربلا به غیر از امام حسین علیه السلام در همان شام مدفون شده اند.
?مرحوم سید محسن امین در اعیان الشیعه می نویسد؛
« بعد از سال 1321 هجری قمری در آرامگاه مشهور با باب الصغیر در دمشق مقبره ای دیدم که سر در آن سنگی نصب بود که نوشته بود این جا محل دفن سرهای عباس بن علی و علی اکبر بن حسین و حبیب بن مظاهر است …طبیعتا سرهای شهدا پس از حمل شدن به دمشق و گردانده شدن در شهر و بر آورده شدن هدف یزید به ناچار بایستی در یکی از قبرستان های شهر دفن می شدند ، که از میان آنها این سه سر در آرامگاه باب الصغیر مدفون شده اند و جای دفنشان حفظ شده است »
(اعیان الشیعه ج1 ص627)
مدیر گروه پاسخگویی:فرزاد نجفی
?گروه پاسخ به شبهات?
https://telegram.me/joinchat/DqwJDUF1hiGzuFNmPxRoUQررر
سوال:
حضرت زینب شهید شدند یا وفات کردند؟
پاسخ:
علت اصلی وفات ام المصائب حضرت زینب(س) کاملا مشخص نیست و در این باره گمانه های مختلفی وجود دارد.حضرت زينب (س) بنابر مشهورترين نظر تاريخي ۱۸ ماه بعد از شهادت امام حسين (ع)،زندگي كرده و در ۱۵ رجب سال ۶۲ هجري قمري وفات كردند. منابع تاريخي 2 احتمال براي وفات حضرت زينب(س)بعد از واقعه عاشورا مطرح كرده اند در احتمال اول تاريخ وفات حضرت زينب (س) 15 رجب سال 65 هجري بوده و در احتمال دوم 15 رجب سال 62 هجري كه 18 ماه پس از واقعه جانسوز عاشورا است. در منابع تاريخي آمده كه احتمال دوم در بين علما مشهورتر است.
خفه شدن در آب، مسموميت توسط عوامل يزيد و وفات به دليل بيماري 3 احتمال تاريخي پيرامون نحوه رحلت حضرت زينب (س) است.که احتمال اول،یعنی خفه شدن آن حضرت در آب احتمالا ساختگی است.ولی احتمال شهادت حضرت، توسط عوامل يزيد احتمالي دور از ذهن نيست اما دليل قطعي تاريخي براي اين روايت ديده نشده است.احتمال سوم، یعنی بیمار شدن حضرت مهم ترین و قابل قبول ترین سند تاریخی برای وفات ایشان است.در اين احتمال حضرت زينب (س) بر اثر بيماري و يا مصائب و سختي هايي كه از واقعه عاشورا به آن دچار شدند در سن 56 سالگي در شام وفات و يا به شهادت رسيدند.
مدیر گروه پاسخگویی:فرزاد نجفی
?گروه پاسخ به شبهات?
https://telegram.me/joinchat/DqwJDUF1hiGzuFNmPxRoUQ
شبهه:
موضوع عشق محمد بن عبدالله به زینب بنت جحش همسر جوان و زیبای زید _ برده و پسرخوانده محمد بن عبدالله _ آنقدر خودخواهانه بوده و هست که مغلطه گرهای مسلمانها نمی توانند لگدکوب کردن عشق و زندگی و از هم پاشیدن بنیان یک خانواده و زندگی را ماله کشی و تفسیر کنند!(احزاب /آیات 37 و 38)
پاسخ:
ترجمه آیات:
و (به ياد آر) زمانى كه به كسى كه خدا بر او نعمت (ايمان) بخشيده بود و تو نيز بر او نعمت داده بودى (آزاد كرده و پسرخوانده ات بود) مى گفتى همسرت را براى خود نگه دار و از خدا پروا كن. و تو آنچه را كه خداوند (در آينده) آشكار سازنده آن بود (مأمور شدنت به ازدواج با مطلّقه وى) در دل خود پنهان می داشتى و از مردم می ترسيدى (كه بگويند با همسر پسرخوانده اش ازدواج نموده) در حالى كه خداوند سزاوارتر بود كه از او بترسى. پس چون زيد از وى نيازش را برآورد (و طلاقش داد) او را همسر تو كرديم تا (در آينده) براى مؤمنان در ازدواج با همسران پسرخوانده هايشان- آن گاه كه پسرخوانده ها نيازشان را از آنها برآورده باشند- سختى و منعى نباشد، و امر (تكوينى) خداوند همواره شدنى است.
متأسفانه تلاش دشمنان جهت تحریف تاریخ از یک سو و زمینههای مناسب فرهنگی در اقوام مختلف از سوی دیگر سبب گردیده است تا شایعه در خصوص ازدواجهای پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله با استفاده از تکنولوژی ارتباطات گسترده گردد.
اندکی دقت نشان میدهد که بر اساس [هر کسی از ظنّ خود شد یار من]، همه این تحریفها نیز بر اساس نوع نگاه تحریف کنندگان صورت گرفته است و ازدواجها فقط از زاویهی مسائل جنسی یا عشقی مورد تحلیل قرار گرفته است. در حالی که نه تنها کشش جنسی یا عشق تنها علت ازدواج نیست و چه بسا (به ویژه انبیا و اولیای الهی) بر اساس حکمتهای دیگری ازدواج کنند، بلکه اساساً ازدواج فیلم هندی نیست.
اول دو طرف را بشناسیم.
زینب بنت جحش، دختر امیمه دختر عبدالمطلب است، یعنی دختر عمهی رسول اعظم صلواتالله علیه و آله. پس او را از کودکی و حتی پیش از اسلام دیده بود و اگر نظری به او داشت، خودش به وی پیشنهاد ازدواج میداد، نه این که پیشنهاد دهد با دیگری ازدواج کند، سپس یک دفعه او را ببیند و فتبارک الله بگوید. پس این سخن کاملاً دروغ و تهمت و تحریف است.
زید بن حارثه نیز غلامی بود که پیش از اسلام توسط حضرت خدیجه علیهاالسلام خریداری شده بود. او را به رسول اکرم (ص) میبخشد و ایشان نیز زید را آزاد مینماید و به هر دو توصیه میکند که با یک دیگر ازدواج کنند.
خانواده زید او را به خاطر گرویدن به اسلام طرد کردند، حضرتش او را فرزند خود خواند و وی نیز یکی از سرداران اسلام شد که در جنگ موته به شهادت رسید.
از سویی زینب بنت جحش زندگی با زید را بر نمیتافت و اختلافات هر روز بالا میگرفت؛ چند بار کارشان به طلاق کشید که حضرت (ص) به زید و به او توصیه به سازش و تداوم زندگی مشترک نمود، اما در نهایت کار به طلاق کشید.
از سویی دیگر خداوند متعال به پیامبر اکرم (ص) امر نموده بود که قاعدهی «پسر خواندگی» که رسم کفار بوده ملغی است و قوانین مترتبه مثل عروس و محرم شدن زن پسر خوانده به پدرخوانده نیز مغلی میباشد. خداوند به او امر نمود که زید همسرش را طلاق خواهد داد و تو باید با او ازدواج نمایی تا این قانون رسماً و عملاً ملغی شود. چنان چه در آخر آیه آمده است.
آن چه رسول خدا (ص) در دل داشت و بیم طرح آن را داشت، ابلاغ ملغی شدن پسر خواندگی، جواز ازدواج با همسر مطلقهی پسر خوانده و ازدواج خود با چنین زنی بود، چرا که بر هم زدن عادتها و رسوم جاهلیت، کار سادهای نبود و هنوز هم چنین است.
خداوند متعال نیز به او فرمود: او را به ازدواج تو درآوردم، تا آن چه در دل پنهان میداری، رسماً و عملاً ابلاغ گردد.
??پاسخ به شبهات?
https://telegram.me/joinchat/DqwJDUF1hiGzuFNmPxRoUQ
مدیر گروه پاسخگویی:فرزاد نجفی
متن شبهه:
یکی از روحانیون اهل سنت،شبهه ای پیرامون توسل مطرح کرده است: هنگامی که شما شیعیان بر سر قبر کسی می روید برای اینکه از او چیزی را بخواهید، آیا صاحب قبر به شما نزدیکتر است یا خدا؟
خداوند خودش می گوید مابه او از رگ قلبش نزدیکتریم (ق:19 )
صاحب قبرمهربان تراست یاخدا؟؟؟؟
پاسخ:
خلطی که اهل سنت و وهابیت پیرامون توسل مرتکب شده اند و در همین اشکال نیز به صورت مشهود، هویداست؛ این است که در توسل، متوسل علیه (: شخصی که به او توسل می شود) را نباید جای خدا گذاشت، بلکه باید به جای شخص توسل کننده گذاشت (بگذریم از این که هنگامی که توسل را توضیح می دهد، می گوید امام رضا (ع)، تو مشکل ما را حل کن؛ در حالی که این اشتباه است و توسل به معنای واسطه قرار دادن است نه هدف قرار دادن).
این واضح است که ما خداوند را مهربان تر، نزدیک تر، شنواتر و قادرتر از امام رضا (ع) می دانیم؛ اما مسئله اصلاً در این جا نیست؛ بلکه اشتباه اهل سنت در آن است که شما، امام رضا (ع) را با خدا قیاس می کنید در حالی که باید امام را با خودِ توسل کننده قیاس کرد.
پس ما این طور سوالات را طرح می کنیم: ? آیا مایی که توسل می کنیم، بهتر دعا می کنیم یا امام رضا (ع) که طبق (احزاب: 33) معصوم است؟ ما بهتر از خدا می توانیم بخواهیم یا امام؟ ما تنها از خدا بخواهیم بهتر است یا ما به همراه امامان؟ اگر ما تنها از خدا بخواهیم بهتر است یا به همراه حجت خداوند؟
پاسخ به پرسش های فوق واضح است. اما او نمی داند که وقتی ما به امام رضا (ع) می گوییم تو واسطه قرار بگیر؛ هیچ ارتباطی به برتری خداوند نسبت به خلقش ندارد، بلکه به برتری آنان، مانند امام رضا (ع) بر خودمان اقرار داریم و برای همین به آنان می گوییم که برای ما از خدا بخواهند و البته در کنار آنان نیز خود ما هم خواهانیم و دعا می کنیم.
بنده از ایشان سوالی دارم: آقای مولوی سنی! اگر پیامبر خدا زنده بود، و تو گناهی در پیشگاه خدا داشتی، وقتی خودت تنها از خدا طلب آمرزش می کردی، اطمینان بیشتری بر آمرزش گناه داشتی؛ یا هنگامی که خودت به همراه پیامبر خدا، طلب آمرزش می کردید؟
?باز هم پاسخ روشن است؛ و طبق نص قرآن، اهل بیت زنده اند (آل عمران: 169) و نیز از هر گونه پلیدی و زشتی نیز به دورند(احزاب:33 )
?پاسخ به شبهات?
https://telegram.me/joinchat/DqwJDUF1hiGzuFNmPxRoUQ
مدیر گروه پاسخگویی:فرزاد نجفی
سوال:
«آیا شمایل و تماثیلی که از اهل بیت، موجود است؛ واقعیت دارند؟»
پاسخ:
نخست باید بدانیم که به این تصاویر، شمایل و تماثیل گفته می شود، و کسی نباید معتقد باشد که این تصاویر، همان چهره حضرات می باشد.
نکته ای که بسیار حائز اهمیت است، این است که دو قضیه باید با هم تفکیک شود، یکی نیت انسان هاست و دیگری عمل آنان.
اگر نیت انسانی، در علاقه و ترویج به این تصاویر، صرفاً یادبودی از اهل بیت (ع) است، بسیار فرق دارد با کسی که هدفش توهین به اهل بیت (ع) با انتشار همین تصاویر می باشد.
برخی افراد فقط به این نکته می پردازند که توطئه ای پشت این عکس ها موجود است و بسیاری از آنان، توهین هایی به امام معصوم دارد و یا توسط اقلیت های دینی، مذهبی کشیده می شود؛ اگر هر کدام از این مسائل در جای خودش اثبات شود، ما منکر هیچ کدام از این مسائل نمی شویم، اما باید توجه داشت که نیت عموم مردم - که چنین عکس هایی در خانه ها و حسینیه ها نصب می کنند - را نادیده نگیریم.
برخی نقاشان، تنها به این نیت می کشیدند که مردم با دیدن این تصاویر به یاد اهل بیت بیفتند؛ یا در زمانه ما، هر جا چنین تصاویری دیده شود، انسان پی به حسینیه، امام زاده و یا چیزی شبیه به آن می برد.
پس یادآور می شویم که کسی ادعا نمی کند که این تصاویر، دقیقاً چهره اهل بیت است، بلکه همان طور که از نامش پیداست، شمایلی از حضرات است و این خود بدین معناست که تنها حالتی از حالات امام را بیان می دارد؛ البته ممکن است برخی نقاشی هایی از اهل بیت (ع) باشد، مانند برخی از آنها که در موزه ها نگه داری می شود؛ اما همان ها نیز، انتسابش به اهل بیت (ع) - با وجود محدودیت هایی که در آن زمان بوده - بسیار مشکل، بلکه تقریبا محال است.
?برای اطلاع از فتوای مراجع به لینک زیر رجوع فرمایید: ?
http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa694
?نتیجه فتوای تمامی مراجع?:
✍️ اگر کسی بدون اعتقاد به این که این تصاویر، چهره اهل بیت (ع) است و بدون توهین به حضرات، آنان را نصب و نگه داری کند، مانعی ندارد و اگر اشکال یا توهین و یا هر توطئه ای پشت آن کشف شد، بر کسانی که از این توطئه ها خبر دارند و یا معتقد به واقعیت چهره حضرات در این تصاویر می باشند و یا به قصد توهین نصب می کنند، یقیناً حرام خواهد بود.
✌️در آخر می توان گفت که علت اصلی رواج چنین تصاویری در میان مردم، علاقه شیعیان به اهل بیت (ع) و به یاد آن بزرگواران افتادن هست، چراکه مردم عادی نیز کاری به صحت انتساب تصاویر به حضرات معصومین ندارند.
??پاسخ به شبهات?
https://telegram.me/joinchat/DqwJDUF1hiGzuFNmPxRoUQ
مدیر گروه پاسخگویی:فرزاد نجفی
شبهه:
?«پیرامون خرافات دنیای مجازی چه می دانیم؟»
ختم شش میلیون صلوات تقدیم به شیرخوار امام حسین… سهم شما شش صلوات؛ تا پیام را دیدی هشت بار بگو یا ابوالفضل و برای هشت نفر بفرست….
و مثال های فراوان دیگر .
پاسخ:
شایعات مجازی ختم صلوات و غیره به نقل از پیامبر و امامان
1- نخست باید گفت که طبق مبانی روایی اهل بیت (ع)، هر کاری که انسان برای رضای خدا انجام دهد و در اصل کار، چیزی که مخالف با دین و یا جزئی از دین نباشد، آن کار نیکو و پسندیده است و انجام دهنده آن اجر می برد.
نیز کسی که سنت پسندیده ای را به جای بگذارد، هر کس تا قیامت به آن سنت عمل کند، برای سنت گذار نیز نوشته می شود، مثلا سازنده مسجدی، دارای ثواب فراوان است و هر کسی که در آن نماز بخواند، برای سازنده مسجد نیز نوشته می شود.
2- اما باید دقت کرد که احکام و فروع دین با پیامبر اکرم (ص) کامل شد و با بیان اهل بیت (ع) تبیین شد و ما حق نداریم که از خود چیزی بر آنها بیفزاییم، چراکه به این کار «بدعت» و «تشریع» گفته می شود که از گناهان کبیره است.
پس هر آنچه که مومنین در راستای ترویج فرهنگ والای اسلامی و شیعی انجام می دهند، باید در چهارچوب احکام شریعت باشد، و گرنه باطل است و ترویج کننده آن نیز، گناه کار محسوب می گردد.
3- از خرافاتی که در فضای مجازی، اخیراً شایع شده، پیام هایی است که مثال های بالا بیان شد، البته این توضیح نیز لازم است که مثال اول، خرافه ای ندارد بلکه تنها برای ترغیب جماعت مومنین، به زیادی ذکر و ترویج اذکار و اوراد هستند؛ اما گاهی دیده می شود که پخش ذکر را منوط به خبر خوبی می کنند و عدم پخشش را مرتبط به حادثه شومی؛ این یقیناً دروغی بزرگ است و اعتقاد یافتن به آن، خرافه خواهد بود.
4- دیده می شود که عموماً مومنین با قصدی خیر و نیتی خالصانه، اقدام به انتشار این متون در فضای مجازی می کنند، اما باید بدانند که چیزی که مورد تایید اهل بیت (ع) نیست، برای آن نیز نمی توان ثواب و خیر تصور کرد و اساساً شیعه خالص، کسی است که در همه حال تابع اهل بیت (ع) باشد.
5- پس در نتیجه، مدیون شدن ها برای قطع زنجیره و ارسال نکردن پست؛ یا دیدن و شنیدن خبر خوب برای ترویج و خبر بد برای عدم ترویج؛ ثواب های کذایی برای ارسال پست ها و مانند آن، هیچ وجهه شرعی ندارد؛ وانگهی ممکن است که کسانی که مغرض هستند و نسبت به دین، دشمنی دارند؛ به ترویج این پیام ها در فضای مجازی دامن زنند تا هر چه بیشتر اعتقادات مردم را با اهداف شوم خود، سست کنند. چراکه وقتی انسان ساده ای، به هدف رسیدن به خبری خوب، دست به انتشار پست ها می یازد، با ندیدن خبر خوب، اعتقادش نسبت به اصل اذکاری چون صلوات و مانند آن و در نتیجه به اهل بیت (ع) ضعبف و ضعیف تر می شود. |
پس امید است که به جای ترویج چنین پیام هایی، از روایات، آیات و اذکار معتبر استفاده شود، تا بهانه ای هم دست معاندین داده نشود
شبهه:
آیا حسین در خواب است؟؟؟
بار ديگر انفجار تروريستى و بار ديگر جزغاله شدن زائران حسين بدست اهل سنت و البته با فرياد الله اكبر ..
بار ديگر حماقت تروريستها و بار ديگر حماقت شيعيان خردباخته.
فقط سئوال عاقلان اين است:
چرا امام حسين به داد اين خردباخته ها نمى آيد؟
چرا زائرانش را نجات نميدهد؟
مگر نه اينكه اين شيعيان خرافاتى به زيارتش رفته اند؟ چرا خودش را به خواب زده است؟؟؟
پاسخ:
?در این که امامان گرامی قدرت انجام کارهای خارق العاده دارند شکی نمیباشد و در این باره ادله متعدد عقلی و نقلی دلالت دارد که آنچه به طور اجمال می توان عرضه داشت؛
علامه گرانقدر مجلسی در کتاب شریف بحار الانوار بابی را گشوده است به ذکر روایات تحت عنوان:
« امامان قادر هستند بر زنده کردن مردگان و شفای کوران و برطرف کردن بیماری پیسی و انجام دادن تمام معجزات انبیا و کارهای خارق العاده در عالم»
?بحار الانوار ج27 ص29 باب13
?امام باقر علیه السلام فرمود:
«اسم اعظم خدا دارای هفتاد و سه حرف است .نزد آصف بن برخیا وصی سلیمان تنها یک حرف بود که توانست تخت بلقیس را در یک چشم به هم زدن از فاصله دور حاضر کند و نزد ما اهل بیت هفتاد و دو حرف از آن حروف است ( وقدرت ما بی شک قابل مقایسه با آصف نیست) و یک حرف را خداوند به ما تعلیم نداده است و اختصاص به خودش دارد»
?بحار الانوار ج27 ص25
ونیز باید توجه داشت که در این نکته نیز شکی نیست که ائمه گرامی حتی پس از مرگ ظاهری نیز منقطع از دنیا نیستند و دارای حیات برزخی می باشند .
در روایات ما آمده است که امامان پس از مرگ از احوالات و اعمال مردمان کاملا اگاه هستند و هر صبح و شام اعمال بندگان بر انان عرضه می شود»
?بحار الانوار ج23 ص333 باب 20
امام صادق علیه السلام فرمود:
«انبیا و اوصیا چنین هستند که سلام شما به آنان از راه دو ؛ به آنها می رسد و اگر از نزدیک قبورشان به آنها سلام کنید خودشان می شنوند»
?بحار الانوار ج27 ص 299
وقتی به زیارت قبر حسین می روید خطاب به او بگویید که شهادت می دهم تو از حضور من در این مکان اگاهی داری و کلام و سخن مرا می شنوی و تو زنده هستی در نزد پرودگارت روزی می خوری»
?مستدرک الوسائل ج10 ص345
در روایت دیگر فرمود:
«حسین به زائران خود نگاه می کند و او کاملا به احوال و اسمائ آنان و اسمائ پدرانشان آگاهی دارد حتی بیشتر از آگاهی پدر نسبت به احوال فرزند»
?بحار الانوار ج27 ص 300
شأن امامان و من جمله امام حسین اجل از آن است که بدن شریفشان خوراک زمین شود.
?امام صادق علیه السلام فرمود:
«هیچ نبی و جانشین نبی ( امامان ) نیستند که جسد شریفشان بیشتر از سه روز در قبر بماند .خداوند روح و استخوان و گوشت (و به طور کلی بدن آنها را) به آسمان بالا می برد .زائران تنها به زیارت جایگاه و مکانی می روند که آنان را در بر داشته است و آثار آنان در آنجا قرار داشته است .اگر از راه دور به انان سلام کنید سلام شما به آنها می رسد و اگر به نزد قبورشان بروید و آنان را مخاطب قرار دهید صدای شما را می شنوند»
? بحار الانوار ج27 ص300
از سوی دیگر امامان مطیع محض خداوند هستند.امام کاظم علیه السلام فرمود:
« خداوند قلوب امامان را محل اراده خودش قرار داده است .بدون اذن خداوند کاری نمی کنند»
?بحار الانوار ج5 ص114
?نتیجه بحث
?خداوند اساس زندگی بشر بر آزادی اراده قرار داده است تا همگان آزمایش شوند نه با اجبار و اکراه از انجام ظلم و جنایت منصرف شوند و گرنه تکاملی صورت نخواهد گرفت.
?اگر ظالمین ببینند که هر ظلمی می کنند سریع عذاب می شوند یا تا اقدام بر ظلم و جنایت می کنند بلایی بر آنان نازل می شود دیگر کسی جرات ظلم کردن را به خود نمی دهد و همگان بالاجبار مسیر صلاح را در پیش می گیرند که روشن است که این هدایت اجباری فایده ای ندارد زیرا تکامل اختیاری است که ارزشمند است.
?لذا خداوند محل مواخذه ظالمین را قیامت قرار داده است و آنان را در دنیا آزاد گذاشته است .امامان نیز در برابر اراده الهی از خود اختیاری ندارند.
?اختیار اهل بیت در طول اختیار خداوند است نه در عرض اختیار خداوند اهل بیت اختیار مستقل در مقابل اختیار خداوند سبحان ندارند.
مدیر گروه پاسخگویی:فرزاد نجفی
سوال:
پیامبر چند فرزند داشته و اسامی آنها چیست؟؟
پاسخ:
?پژوهشگران در این مسئله با هم اختلاف کردند، از جمله علامه جعفر مرتضی عاملی که در کتابش “الصحیح من السیرة"به این بحث پرداخته و کتابی مستقل به نام “بنات النبی أم ربائبه” در این زمینه نوشته است که میتوانید به آن مراجعه کنید. وی بعد از آن که این مسئله را با تمام زوایایش بررسی نمود، چنین نتیجه می گیرد و می گوید: از مطالب گذشته روشن شد که رقیه ای که عثمان با آن ازدواج کرد او دختر پیامبر (ص) نبود. وی میگوید: اگر خواستیم با دقت بیشتر بر روی روایات تاریخی قضاوت کنیم، باید (با فرض قبول دختران متعدد برای پیامبر (ص) از خدیجه) بپذیریم که آنها در حال کودکی از دنیا رفتند و با کسی ازدواج نکردند و اگر می بینیم که عثمان با دختری به نام رقیه و بعد از او با أم کلثوم ازدواج کرد، آنها اگر چه با دختران پیامبر (ص) تشابه اسمی دارند، ولی دختران پیامبر (ص) نبودند.
? شاید تشابه اسمی بین دو همسر عثمان و بین دختران پیامبر (ص) که بیشترشان بعد از بعثت متولد شدند و در کودکی از دنیا رفتند، عدهای را به اشتباه انداخت یا باعث شده که ادعا کنند آن دو دختر (دو همسر عثمان) همان رقیه و أم کلثوم دختران پیامبر (ص) هستند. همچنین شاید چون دو همسر عثمان ربیبه پیامبر (ص) بودند باعث تأکید و تقویت این شبهه شد؛ چون همچنان که در بین عرب معروف است، آنها ربیبه هر شخص را دخترش به حساب میآورند.
?اما در منابع تاریخی اهل سنت برای رسول خدا(ص) چهار دختر ذکر کردهاند.
?«نام دختران»
?نام بزرگترین دختر پیامبر(ص) زینب و نام کوچکترین آنان حضرت فاطمه(س) بود و نام دختران وسطی به ترتیب رقیه و ام الکثوم است
?ربیبه های پیامبر(ص)
ربیبه به دختری گویند که از شوهر قبلی زن باشد.
1. درة دختر ابی سلمه
2. ام کلثوم دختر ابی سلمه
3. حبیبه دختر عبدالله بن جحش
4. زینب دختر عبدالله (ابی سلمه).
مدیر گروه پاسخگویی:فرزاد نجفی