موضوع: "اربعین"
شبهه:
آیا حسین در خواب است؟؟؟
بار ديگر انفجار تروريستى و بار ديگر جزغاله شدن زائران حسين بدست اهل سنت و البته با فرياد الله اكبر ..
بار ديگر حماقت تروريستها و بار ديگر حماقت شيعيان خردباخته.
فقط سئوال عاقلان اين است:
چرا امام حسين به داد اين خردباخته ها نمى آيد؟
چرا زائرانش را نجات نميدهد؟
مگر نه اينكه اين شيعيان خرافاتى به زيارتش رفته اند؟ چرا خودش را به خواب زده است؟؟؟
پاسخ:
?در این که امامان گرامی قدرت انجام کارهای خارق العاده دارند شکی نمیباشد و در این باره ادله متعدد عقلی و نقلی دلالت دارد که آنچه به طور اجمال می توان عرضه داشت؛
علامه گرانقدر مجلسی در کتاب شریف بحار الانوار بابی را گشوده است به ذکر روایات تحت عنوان:
« امامان قادر هستند بر زنده کردن مردگان و شفای کوران و برطرف کردن بیماری پیسی و انجام دادن تمام معجزات انبیا و کارهای خارق العاده در عالم»
?بحار الانوار ج27 ص29 باب13
?امام باقر علیه السلام فرمود:
«اسم اعظم خدا دارای هفتاد و سه حرف است .نزد آصف بن برخیا وصی سلیمان تنها یک حرف بود که توانست تخت بلقیس را در یک چشم به هم زدن از فاصله دور حاضر کند و نزد ما اهل بیت هفتاد و دو حرف از آن حروف است ( وقدرت ما بی شک قابل مقایسه با آصف نیست) و یک حرف را خداوند به ما تعلیم نداده است و اختصاص به خودش دارد»
?بحار الانوار ج27 ص25
ونیز باید توجه داشت که در این نکته نیز شکی نیست که ائمه گرامی حتی پس از مرگ ظاهری نیز منقطع از دنیا نیستند و دارای حیات برزخی می باشند .
در روایات ما آمده است که امامان پس از مرگ از احوالات و اعمال مردمان کاملا اگاه هستند و هر صبح و شام اعمال بندگان بر انان عرضه می شود»
?بحار الانوار ج23 ص333 باب 20
امام صادق علیه السلام فرمود:
«انبیا و اوصیا چنین هستند که سلام شما به آنان از راه دو ؛ به آنها می رسد و اگر از نزدیک قبورشان به آنها سلام کنید خودشان می شنوند»
?بحار الانوار ج27 ص 299
وقتی به زیارت قبر حسین می روید خطاب به او بگویید که شهادت می دهم تو از حضور من در این مکان اگاهی داری و کلام و سخن مرا می شنوی و تو زنده هستی در نزد پرودگارت روزی می خوری»
?مستدرک الوسائل ج10 ص345
در روایت دیگر فرمود:
«حسین به زائران خود نگاه می کند و او کاملا به احوال و اسمائ آنان و اسمائ پدرانشان آگاهی دارد حتی بیشتر از آگاهی پدر نسبت به احوال فرزند»
?بحار الانوار ج27 ص 300
شأن امامان و من جمله امام حسین اجل از آن است که بدن شریفشان خوراک زمین شود.
?امام صادق علیه السلام فرمود:
«هیچ نبی و جانشین نبی ( امامان ) نیستند که جسد شریفشان بیشتر از سه روز در قبر بماند .خداوند روح و استخوان و گوشت (و به طور کلی بدن آنها را) به آسمان بالا می برد .زائران تنها به زیارت جایگاه و مکانی می روند که آنان را در بر داشته است و آثار آنان در آنجا قرار داشته است .اگر از راه دور به انان سلام کنید سلام شما به آنها می رسد و اگر به نزد قبورشان بروید و آنان را مخاطب قرار دهید صدای شما را می شنوند»
? بحار الانوار ج27 ص300
از سوی دیگر امامان مطیع محض خداوند هستند.امام کاظم علیه السلام فرمود:
« خداوند قلوب امامان را محل اراده خودش قرار داده است .بدون اذن خداوند کاری نمی کنند»
?بحار الانوار ج5 ص114
?نتیجه بحث
?خداوند اساس زندگی بشر بر آزادی اراده قرار داده است تا همگان آزمایش شوند نه با اجبار و اکراه از انجام ظلم و جنایت منصرف شوند و گرنه تکاملی صورت نخواهد گرفت.
?اگر ظالمین ببینند که هر ظلمی می کنند سریع عذاب می شوند یا تا اقدام بر ظلم و جنایت می کنند بلایی بر آنان نازل می شود دیگر کسی جرات ظلم کردن را به خود نمی دهد و همگان بالاجبار مسیر صلاح را در پیش می گیرند که روشن است که این هدایت اجباری فایده ای ندارد زیرا تکامل اختیاری است که ارزشمند است.
?لذا خداوند محل مواخذه ظالمین را قیامت قرار داده است و آنان را در دنیا آزاد گذاشته است .امامان نیز در برابر اراده الهی از خود اختیاری ندارند.
?اختیار اهل بیت در طول اختیار خداوند است نه در عرض اختیار خداوند اهل بیت اختیار مستقل در مقابل اختیار خداوند سبحان ندارند.
مدیر گروه پاسخگویی:فرزاد نجفی
سوال:
آیا با وجود ناامنی زیارت کربلا در روز اربعین درسته؟
پاسخ:
?قرآن مجيد و روايات به طور كلي پاسخ اين پرسش را دادهاند، شما آيات جهاد قرآن مجيد را بنگريد كه پروردگار عالم ميفرمايد: در مسير جهاد با دشمن گرسنگي و تشنگي و سختي است، ولي پروردگار عالم ميفرمايد: من در مقابل تحمل اين همه مشكلات، پاداش عظيم ميدهم. در روايتي پيامبر اكرم ميفرمايد: قَوْلِ النَّبِيِّ: أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ أَحْمَزُهَا؛ برترين عملها سختترين آنها است.
?از خصائص اميرمؤمنان اين بوده است كه اگر عبادتي ميخواستند انجام بدهند و آن عبادت مراتبي داشت، حضرت سختترين مرتبه را انتخاب ميكرد، بنابراين اگر ما خود را پيرو آن امام ميدانيم، بايد روش و منش آن حضرت را الگوي رفتاري خود قرار دهيم تا با شكيبايي و تحمل بر مشكلات و سختيها فائق شويم؛ از اينرو ميتوان به اين نكته مهم رسيد كه آن پاداشي كه در سختيها، در مشقتها هست در عبادت همراه با رفاه و زيارت با آسايش نيست.
?آيا مشقت انداختن براي زيارت سيدالشهدا(ع) جايز است؟
?يكي از زيارتهاي سخت همين زيارت اربعين امام حسين است كه مرسوم شده است مردم پياده از نقاط مختلف و از كشورهاي ديگر در اربعين به زيارت امام حسين مشرف ميشوند؛ و اين خيلي كار پرمشقتي است كه همراه با خستگي و درد بدن و بيخوابي و اضطراب و ناامني جادهها است، در عين حال چند ميليون نفر پياده حركت ميكنند. به طور يقين با استناد به روايات معتبر اين عمل جداي از ثواب روز اربعين امام حسين مشمول پاداش است. «على بن ميمون صائغ، از حضرت امام صادق نقل كرده كه آن حضرت فرمودند: اى على! قبر حسين را زيارت كن و ترك نكن. عرض كردم: ثواب كسى كه آن حضرت را زيارت كند چيست؟ حضرت فرمودند: كسى كه پياده زيارت كند آن حضرت را، خداوند به هر قدمى كه برمى دارد، يك حسنه برايش نوشته، و يك گناه از او محو مىكنند، و يك درجه مرتبه اش را بالا مىبرد. و وقتى به زيارت رفت، حق تعالى دو فرشته را موكّل او مىكند كه آنچه خير از دهان او خارج ميشود را نوشته و آنچه شر و بد مى باشد را ننويسند. و وقتى برگشت با او وداع كرده و به وى مى گويند: اى ولىّ خدا! گناهانت آمرزيده شد. و تو از افراد حزب خدا و حزب رسول او و حزب اهل بيت رسولش مىباشي، به خدا سوگند! هرگز تو آتش را به چشم نخواهي ديد و آتش نيز هرگز تو را نخواهد ديد و تو را طعمه خود نخواهد نمود.
برای چه باید با پای پیاده به زیارت رفت؟
آیا این کار در این زمان که وسایل نقلیه هست، وقت تلف کردن نیست؟
پاسخ:
?1. پیاده روی برای أباعبدالله (ع)، خود موضوعیت دارد و از شعائر الهی به حساب می آید؛ شیعیان با بر پا داشتن عزای أباعبدالله (ع) تمامی اهداف آن بزرگوار را که در راستای از بین رفتن ظلم و امر به معروف و نهی از منکر بود را زنده می دارند و خود سعی می کنند تا در این راه، قدمی بردارند و ایشان را اسوه و الگوی خود قرار دهند.
?2. در همین پیاده روی ها، اوج تشیع حقیقی و اسلام ناب محمدی (ص) دیده می شود به طوری که همه نسبت به هم رئوف و مهربانند، هزاران هزار سفره های غذا برای فقرا و نیازمندان و زائران چیده می شود و بسیاری از نیازها و حوائج مردم در این راه و از این راه، تأمین می گردد.
?3. پیاده روی اربعین، بزرگ ترین تجمع دینی، بلکه بزرگ ترین تجمع انسانی است و تا به حال در تاریخ سابقه نداشته است که در طول کمتر از 10 روز، بیش از 20 میلیون نفر به گرد هم آیند و همه برای شعاری واحد و هدفی واحد، اقدام نمایند. . این خود بزرگترین ابراز انزجار نسبت به ظالمان و فریاد عدالت دوستی و ارزش گرایی است که به راحتی برای انسان بی غرض، حقانیت مکتب تشیع اثبات می گردد.
?4. علاوه بر تمام اینها، روایاتی بسیار عظیم پیرامون پیاده به زیارت أباعبدالله رفتن، وجود دارد، مانند «کل خطوه بحجه: هر گامی که برداشته شود، حجی برای انسان نوشته می شود.» و یا «فی کل خطوه الف حسنه: در هر گامی، هزار حسنه نهفته است.» و مانند این، که مجالی حدا می طلبد و ان شاء الله بدان خواهیم پرداخت.
?5. از تمام این ها گذشته، زیارت اربعین، یکی از نمادها و نشانه های مومن است، و همین بس که خیل عظیم عاشقان امام در ایام اربعین، پرده از ایمان آنها بر می دارد؛ و واقعاً خوشحالیم که بزرگترین تجمع انسانی در طول تاریخ، به امت حق و گروه مومنین تعلق دارد که هر سال به برکت آن، چه بسیار افرادی راه حق را می یابند و شیعه می شوند.
?دلایل فراوان دیگر نیز، برای پیاده روی زیارت أباعبدالله و سایر معصومین (ع) وجود دارد، که در فرصت دیگری بدان ها اشاره خواهیم کرد. ان شاء الله