موضوع: "قرآن"
شبهه:
موضوع عشق محمد بن عبدالله به زینب بنت جحش همسر جوان و زیبای زید _ برده و پسرخوانده محمد بن عبدالله _ آنقدر خودخواهانه بوده و هست که مغلطه گرهای مسلمانها نمی توانند لگدکوب کردن عشق و زندگی و از هم پاشیدن بنیان یک خانواده و زندگی را ماله کشی و تفسیر کنند!(احزاب /آیات 37 و 38)
پاسخ:
ترجمه آیات:
و (به ياد آر) زمانى كه به كسى كه خدا بر او نعمت (ايمان) بخشيده بود و تو نيز بر او نعمت داده بودى (آزاد كرده و پسرخوانده ات بود) مى گفتى همسرت را براى خود نگه دار و از خدا پروا كن. و تو آنچه را كه خداوند (در آينده) آشكار سازنده آن بود (مأمور شدنت به ازدواج با مطلّقه وى) در دل خود پنهان می داشتى و از مردم می ترسيدى (كه بگويند با همسر پسرخوانده اش ازدواج نموده) در حالى كه خداوند سزاوارتر بود كه از او بترسى. پس چون زيد از وى نيازش را برآورد (و طلاقش داد) او را همسر تو كرديم تا (در آينده) براى مؤمنان در ازدواج با همسران پسرخوانده هايشان- آن گاه كه پسرخوانده ها نيازشان را از آنها برآورده باشند- سختى و منعى نباشد، و امر (تكوينى) خداوند همواره شدنى است.
متأسفانه تلاش دشمنان جهت تحریف تاریخ از یک سو و زمینههای مناسب فرهنگی در اقوام مختلف از سوی دیگر سبب گردیده است تا شایعه در خصوص ازدواجهای پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله با استفاده از تکنولوژی ارتباطات گسترده گردد.
اندکی دقت نشان میدهد که بر اساس [هر کسی از ظنّ خود شد یار من]، همه این تحریفها نیز بر اساس نوع نگاه تحریف کنندگان صورت گرفته است و ازدواجها فقط از زاویهی مسائل جنسی یا عشقی مورد تحلیل قرار گرفته است. در حالی که نه تنها کشش جنسی یا عشق تنها علت ازدواج نیست و چه بسا (به ویژه انبیا و اولیای الهی) بر اساس حکمتهای دیگری ازدواج کنند، بلکه اساساً ازدواج فیلم هندی نیست.
اول دو طرف را بشناسیم.
زینب بنت جحش، دختر امیمه دختر عبدالمطلب است، یعنی دختر عمهی رسول اعظم صلواتالله علیه و آله. پس او را از کودکی و حتی پیش از اسلام دیده بود و اگر نظری به او داشت، خودش به وی پیشنهاد ازدواج میداد، نه این که پیشنهاد دهد با دیگری ازدواج کند، سپس یک دفعه او را ببیند و فتبارک الله بگوید. پس این سخن کاملاً دروغ و تهمت و تحریف است.
زید بن حارثه نیز غلامی بود که پیش از اسلام توسط حضرت خدیجه علیهاالسلام خریداری شده بود. او را به رسول اکرم (ص) میبخشد و ایشان نیز زید را آزاد مینماید و به هر دو توصیه میکند که با یک دیگر ازدواج کنند.
خانواده زید او را به خاطر گرویدن به اسلام طرد کردند، حضرتش او را فرزند خود خواند و وی نیز یکی از سرداران اسلام شد که در جنگ موته به شهادت رسید.
از سویی زینب بنت جحش زندگی با زید را بر نمیتافت و اختلافات هر روز بالا میگرفت؛ چند بار کارشان به طلاق کشید که حضرت (ص) به زید و به او توصیه به سازش و تداوم زندگی مشترک نمود، اما در نهایت کار به طلاق کشید.
از سویی دیگر خداوند متعال به پیامبر اکرم (ص) امر نموده بود که قاعدهی «پسر خواندگی» که رسم کفار بوده ملغی است و قوانین مترتبه مثل عروس و محرم شدن زن پسر خوانده به پدرخوانده نیز مغلی میباشد. خداوند به او امر نمود که زید همسرش را طلاق خواهد داد و تو باید با او ازدواج نمایی تا این قانون رسماً و عملاً ملغی شود. چنان چه در آخر آیه آمده است.
آن چه رسول خدا (ص) در دل داشت و بیم طرح آن را داشت، ابلاغ ملغی شدن پسر خواندگی، جواز ازدواج با همسر مطلقهی پسر خوانده و ازدواج خود با چنین زنی بود، چرا که بر هم زدن عادتها و رسوم جاهلیت، کار سادهای نبود و هنوز هم چنین است.
خداوند متعال نیز به او فرمود: او را به ازدواج تو درآوردم، تا آن چه در دل پنهان میداری، رسماً و عملاً ابلاغ گردد.
??پاسخ به شبهات?
https://telegram.me/joinchat/DqwJDUF1hiGzuFNmPxRoUQ
مدیر گروه پاسخگویی:فرزاد نجفی
اینکه خدای سبحان به ملائکه می فرماید من درروی زمین جانشین قرار دادم و… ازچه بابی ست؟ آیا صرفا اطلاع رسانی؟ به چه دلیل؟ یا معاذالله مشورت ؟ سابقه قبلی هم دارد که خداوند درمورد افعالش اینگونه باملائک سخن بگوید؟
چطور ملائک به خود اجازه ابراز عقیده و نظر دادن؟ هدف چی بوده؟ منظور ازین گفتمان چی بوده؟؟
پاسخ
سوال قطعا برای دانستن بوده و اعتراض نکرده اند.
گاه گفته مى شود: خداوند قبلاً آینده انسان را به طور اجمال براى آنها بیان فرموده بود.
در حالى که بعضى احتمال داده اند: ملائکه خودشان این مطلب را از کلمه «فِى الاَرْض»(1)؛ (در روى زمین) دریافته بودند؛ زیرا مى دانستند انسان از خاک آفریده مى شود، و ماده به خاطر محدودیتى که دارد طبعاً مرکز نزاع و تزاحم است، چه این که جهان محدود مادى نمى تواند طبع زیاده طلب انسان ها را اشباع کند. حتى اگر همه دنیا را به یک فرد بدهند باز ممکن است سیر نشود. این وضع مخصوصاً در صورتى که توام با احساس مسیولیت کافى نباشد سبب فساد و خونریزى مى شود.
بعضى دیگر از مفسران معتقدند پیشگویى فرشتگان به خاطر آن بوده که آدم، نخستین مخلوق روى زمین نبود، بلکه پیش از او نیز مخلوقات دگرى بودند که به نزاع و خونریزى پرداختند؛ پرونده سوء پیشینه آنها سبب بدگمانى فرشتگان نسبت به نسل آدم شد!
این تفسیرهاى سه گانه، چندان منافاتى با هم ندارند یعنى ممکن است همه این امور سبب توجه فرشتگان به این مطلب شده باشد، و اتفاقاً این یک واقعیت بود که آنها بیان داشتند.
لذا خداوند هم در پاسخ هرگز آن را انکار نفرمود، بلکه اشاره کرد در کنار این واقعیت، واقعیت هاى مهم ترى درباره انسان و مقام او وجود دارد که فرشتگان از آن آگاه نیستند! آنها فکر مى کردند اگر هدف، عبودیت و بندگى است که ما مصداق کامل آن هستیم، همواره غرق در عبادتیم و از همه کس سزاوارتر به خلافت! بى خبر از این که عبادت آنها با توجه به این که شهوت و غضب و خواست هاى گوناگون در وجودشان راه ندارد با عبادت و بندگى این انسان که امیال و شهوات او را احاطه کرده و شیطان از هر سو او را وسوسه مى کند، تفاوت فراوانى دارد. |
اطاعت و فرمانبردارى این موجود طوفان زده کجا؟ و عبادت آن ساحل نشینان آرام و سبک بار کجا؟!
آنها چه مى دانستند از نسل این آدم، پیامبرانى همچون محمّد، ابراهیم، نوح، موسى و عیسى(علیهم السلام) و امامانى همچون ایمه اهل بیت(علیهم السلام) و بندگان صالح و شهیدان جانباز و مردان و زنانى که همه هستى خود را عاشقانه در راه خدا مى دهند قدم به عرصه وجود خواهند گذاشت، افرادى که گاه فقط یک ساعت تفکر آنها برابر با سال ها عبادت فرشتگان است.
پاسخ به شبهات:
https://telegram.me/joinchat/DqwJDUF1hiGzuFNmPxRoUQ
مدیر گروه پاسخگویی:فرزاد نجفی
متن شبهه:
اگر قرآن را قبول دارید و باور دارید که قرآن را الله فرستاده است ومحمد ابن عبدالله رسول الله است، بدانید که الله دستور داده که شما باید زرتشتی بشوید. ……
قرآن می گوید برای هرامتی رسولی است و …….پیامبر ایرانی زرتشت است!!
پاسخ:
کلید واژه ها و سبک نگارش متن، اثبات می کند شبهه توسط کافران تهیه شده و عجیب است که کافران به خدا، ما را به یک دین دعوت کنند! چراکه اساسا منکر خدا و به تبع آن منکر دین هستند!
علت تبلیغ دین زرتشت به نام دین ایرانی :
?تقابل دادن ملیت و دین ایرانیان با هدف محروم کردن آنها از آموزه های ناب و مفید اسلام.
?امکان سوء استفاده از دین زرتشت به دلیل از بین رفتن بخش اعظم منابع آن، با انتساب هر مطلبی به نام زرتشت و در لوای ایرانیگری.
در تمام ادیان الهی مژده پیامبر خاتم داده شده و هر دینی ادیان قبل از خود را تکمیل کرده است. آیا منطقیست از آخرین و کامل ترین دین به نسخه های ناقص و قدیمی تر برگردیم؟!
عربى بودن در قرآن ده بار تكرار شده که پاسخیست به شبهه متهم کردن پیامبر که ایشان آیات قرآن را از یك عجم یاد گرفته است؛ منظور این نبوده که این قرآن فقط برای اعراب است!
قرآن به عربی نازل شد چرا که کاملترین و شایسته ترین زبان دنیا برای بیان کلام خداست؛ و از طرفی مى بایست ابتدا مردم همان منطقه را تعلیم دهد.
کتاب زرتشتیان “اوستا” به زبان اوستایی، مشابه زبان سانسکریت نوشته شده که امروزه برای ما قابل فهم نیست و آن هم نیاز به ترجمه دارد!
http://yon.ir/avesta
آیه ۴ سوره ابراهیم اشاره به قابل فهم بودن کتاب هر پیامبرى برای قومش دارد، نه اینکه نبوّت پیامبران مختص به قوم خودشان است.
معانی ادعا شده از آیات 36 سوره نحل و 47 سوره یونس غلط است؛ این آیات می گویند هیچ امتی بدون دعوت کننده نبوده و در صورت تبعیت از او به عدالت حکم خواهد شد. نه اینکه رسالت آن پیامبر برای قومش کافی و دایمی بوده است!
در آیات ذکر شده سوره شعرا ترجمه ناقص و غلطی ارائه شده؛ خصوصا آیات ۱۹۸ و ۱۹۹ که می گویند با وجود فراهم بودن تمام شرائط پذیرش آیات خدا، دلهاى بیمار از آن امتناع مى کنند. نژاد پرستى و تعصبهاى قومى بقدرى شدید بود که اگر این قرآن بر فردى غیر عرب نازل مى شد، او را نمی پذیرفتند.
ترجمه متن از آیه 3 سوره سجده نیز غلط است! قبل از پیامبر اسلام پیامبرانی در این منطقه بوده اند؛ مراد آیه پیامبری با دعوت علنی و رسمی است که مردم عربستان قبلا از آن محروم بوده اند.
http://yon.ir/enzaar
آیه 92 سوره انعام نه تنها با جهانى بودن اسلام منافات ندارد، بلکه خود اثبات گر آن است!
?مبدا پیدایش تمام خشکیها مکه است و “کسانى که پیرامون آن هستند” تمام مردم زمین را شامل مى شود.
? دعوت اسلام بصورت تدریجی از بستگان پیامبر(ص) در مکه آغاز و تا امپراطوریهای اطراف، گسترش یافت.
http://yon.ir/jahani2
آیه 130 سوره انعام، عکس معنی ترجمه را دارد! وجود پیامبران قبل دلیل بی نیازی از پیامبران بعدی نیست! پیامبران اولوالعزم بر تمام ملتها و جن و انس مبعوث شده اند.
ترجمه آیه 3 سوره فصلت در متن شبهه تحریف شده و قرآن برای عرب زبانها معرفی نگردیده بلکه برای داشمندان و اهل آگاهی است.
ترجمه آیه 2 سوره یوسف نیز تحریف شده و علت نزول قرآن به عربی در این آیه “فهم زبان” نیست بلکه تعقل و تفکر است.
http://yon.ir/taaghol
شریعت حضرت زرتشت مانند شرایع بعدی نسخ شده و نمی توان تابع شریعت ایشان بود. همچنین کتاب زرتشت کامل و سالم نیست. چگونه برای خدا تعیین تکلیف کنیم و بگوییم ما فقط به پیامبر هم زبان خود ایمان می آوریم؟!این چه تفاوتی با عمل شیطان در عدم اطاعت خدا و سجده نکردن به آدم دارد؟!
قرآن به روشنی در آیات مختلفی اسلام را دین کامل ، نهایی و جهانی معرفی نموده که نشانگر باطل بودن نتیجه گیریهای شبهه در مورد آیات مطرح شده در مورد دعوت اسلام به گرایش به سایر ادیان است.
?پاسخ به شبهات
https://telegram.me/joinchat/DqwJDUF1hiGzuFNmPxRoUQ
مدیر گروه پاسخگویی:فرزاد نجفی
متن شبهه:
یکی از روحانیون اهل سنت،شبهه ای پیرامون توسل مطرح کرده است: هنگامی که شما شیعیان بر سر قبر کسی می روید برای اینکه از او چیزی را بخواهید، آیا صاحب قبر به شما نزدیکتر است یا خدا؟
خداوند خودش می گوید مابه او از رگ قلبش نزدیکتریم (ق:19 )
صاحب قبرمهربان تراست یاخدا؟؟؟؟
پاسخ:
خلطی که اهل سنت و وهابیت پیرامون توسل مرتکب شده اند و در همین اشکال نیز به صورت مشهود، هویداست؛ این است که در توسل، متوسل علیه (: شخصی که به او توسل می شود) را نباید جای خدا گذاشت، بلکه باید به جای شخص توسل کننده گذاشت (بگذریم از این که هنگامی که توسل را توضیح می دهد، می گوید امام رضا (ع)، تو مشکل ما را حل کن؛ در حالی که این اشتباه است و توسل به معنای واسطه قرار دادن است نه هدف قرار دادن).
این واضح است که ما خداوند را مهربان تر، نزدیک تر، شنواتر و قادرتر از امام رضا (ع) می دانیم؛ اما مسئله اصلاً در این جا نیست؛ بلکه اشتباه اهل سنت در آن است که شما، امام رضا (ع) را با خدا قیاس می کنید در حالی که باید امام را با خودِ توسل کننده قیاس کرد.
پس ما این طور سوالات را طرح می کنیم: ? آیا مایی که توسل می کنیم، بهتر دعا می کنیم یا امام رضا (ع) که طبق (احزاب: 33) معصوم است؟ ما بهتر از خدا می توانیم بخواهیم یا امام؟ ما تنها از خدا بخواهیم بهتر است یا ما به همراه امامان؟ اگر ما تنها از خدا بخواهیم بهتر است یا به همراه حجت خداوند؟
پاسخ به پرسش های فوق واضح است. اما او نمی داند که وقتی ما به امام رضا (ع) می گوییم تو واسطه قرار بگیر؛ هیچ ارتباطی به برتری خداوند نسبت به خلقش ندارد، بلکه به برتری آنان، مانند امام رضا (ع) بر خودمان اقرار داریم و برای همین به آنان می گوییم که برای ما از خدا بخواهند و البته در کنار آنان نیز خود ما هم خواهانیم و دعا می کنیم.
بنده از ایشان سوالی دارم: آقای مولوی سنی! اگر پیامبر خدا زنده بود، و تو گناهی در پیشگاه خدا داشتی، وقتی خودت تنها از خدا طلب آمرزش می کردی، اطمینان بیشتری بر آمرزش گناه داشتی؛ یا هنگامی که خودت به همراه پیامبر خدا، طلب آمرزش می کردید؟
?باز هم پاسخ روشن است؛ و طبق نص قرآن، اهل بیت زنده اند (آل عمران: 169) و نیز از هر گونه پلیدی و زشتی نیز به دورند(احزاب:33 )
?پاسخ به شبهات?
https://telegram.me/joinchat/DqwJDUF1hiGzuFNmPxRoUQ
مدیر گروه پاسخگویی:فرزاد نجفی
روزی از معلم عربی پرسیدم چرا باید این زبان را یاد بگیریم؟
معلم گفت : چون ما مسلمان هستیم و عربی زبان منتخب خداست برای ارتباط با بنده هایش…
با خودم گفتم حالا چرا عربی؟؟
زبانی که میگن کامل ترین زبانه! چرا؟چون توش زنان رو از مردان جدا کرده! به همه چی جنس داده حتی از نوع مجازی!
حالا چرا الله مذکره…؟؟؟
خواستند ما عربی رو یاد بگیریم . مفاهیم دینی رو هم فقط به زبان عربی مطالعه کنیم ، اینجوری ایمانی قوی تر خواهیم داشت و بهتر سواری میدیم…!
اگر روحانیون هدفشون این بود ما از قرآن چیزی بفهمیم ، به ما میگفتند فارسی اون رو بخونیم ، لااقل بفهمیم توش چی نوشته…امّا اونا میدونستند اگر فارسی بخونیم دیگه بهشون سواری نمیدیم و دکان اونا رو میبندیم…
آیا میدونی قرآن یه مسلمونا اجازه تجاوز با زن شوهر دار رو داده؟(۲۴نساء)
باید بگم این کتاب الهی حتی مجوز همخوابگی با دخترانی که به بلوغ جنسی نرسیدن رو هم داده!(۴طلاق)
چرا برای تنبیه مردان خطاکار و نافرمان مجازاتی قرار داده نشده اما برای تنبیه زنان به مردان اجازه ی زدن زنان رو داده بدون اینکه حدودی قائل بشه برای این تنبیه!(۳۴ نساء)
آیا میدونی خدای بخشنده مهربان به مسلمونا میگه هروقت کافران رو دیدید سرشونو سریع قطع کنید؟؟(محمد آیه ۴) (توبه آیه ۵)
اصلا تاحالا فکر کردید خود محمد هم فکرشو نمیکرده اسلام به کل دنیا نفوذ پیدا کنه؟ یا به عبارتی اسلام مختص مکه و اطراف اون بوده! و نه کل دنیا!(۹۲انعام ، ۷شوری)
تاحالا فکر کردید چرا میگن دختران توی ۹ سالگی به بلوغ میرسن بدون اینکه هیچ منبع علمی بهتون ارائه بدن؟؟
یا چرا در مقابل ازدواج زود هنگام دختران اون زمان میگن که خب جثه شون درشت بوده؟! منطقی نیست اگر دختران اون زمان جثه درشت تری داشتن به نسبت دختران حال حاضر پس مردان هم به همون نسبت بزرگ جثه تر از مردان الان باشن؟؟
کدوماتون شده تا باحال با خودتون فکر کنید که اخه چرا الله توانا ، خدای جهانیان باید کتابش رو یک جوری بنویسه که نیاز به تفسیر و نیاز به توضیح باشه ؟ اصلا کی میدونه تفسیر کی درسته؟ تشیع خودشو قبول داره ، تسنن همینطور ، داعشم تفسیر خودشو داره و…. ! به همین ترتیب همه هم همدیگر رو نقض میکنن ! چرا فکر میکنید حتما حق با شماست؟
..
1- فراگیری زبان عربی باید نداره.
بلکه شما “اگه میخواهی” به سعادت برسی باید از مسیر تعیین شده عبور کنی. یعنی باید زبان راهنمایان سعادت که ائمه هست رو بفهمی. که در این جا عربی بوده.
فقط کافی بود انگلیسی صحبت میکردند. چه چه و به به شما سر به فلک میکشید.
چطور وقتی میخواهید به مطالب علمی دنیا دست پیدا کنید و زبان انگلیسی رو باید یاد بگیرید،خون انگلیسی زبان ها رنگین تر نیست!!!!
2- علت کامل بودن زبان عربی به جدا کردن مرد از زن نیست.
بلکه به دلیل اینه که میشه مرد رو از زن تشخیص داد و شناخت.
اتفاقا به کوری چشم آنها که نمی تونن ببینن به خاطر بها دادن به مرد و زن (هر دو) هست.
3- خدا مذکر نیست. مونث هم نیست. ولی اگه بخواهی با خدای خودت صحبت کنی و بهش بگی “تو"، این تو گفتن رو اگه بخواهی ببری تو زبان انگلیسی چی میگی؟
you؟
این you رو من بلد نیستم ولی طبق هر دستور زبانی یا مذکره یا مونث. پس چطوری میخواهی با خدا صحبت کنی؟؟؟؟
4- آخه زبان عربی رو بدون معنا کسی یاد بگیره که نمیگن زبان عربی بلدی. فقط داری ادا درمیاری.
5- اگه روحانیون میخواستند سواری بگیرن هیچ وقت نمیذاشتند قران ترجمه بشه. بهترین ترجمه ها رو هم همین روحانیون داشتند.
6- شما اینقدر شعور نداری که حتی ارزش خودت رو هم حفظ کنی. واقعا داری سواری میدی؟
اتفاقا داری سواری میدی ولی به کم عقلی و جهلت.
7- آیه ۲۴ سوره نسا رو با آیه های قبلش بخون.
تجاوز؟؟؟؟؟
طرف اسیره. فکر کردی تو جنگ حلوا خیرات میکنند؟؟؟؟
اینجا رو بخون حالت جا بیاد:
http://shayeaat.ir/post/275
8- تنبیه اینجا مربوط به زنان ناشزه هست و تنبیه اونا هم مراتبی داره.
http://shayeaat.ir/post/271
9- منظور از قتل کفار، کفار مکه بوده که با پیامبر وارد جنگ شده بودند.
یعنی هر کافری که قصد جنگ افروزی داره نه هر کافری
10- اون آیاتی که میگه برای انذار اهل مکه هست واسه شروع تبلیغ پیامبر بوده.
آیات قرآن در مورد جهانی بودن دین پیامبر کم نیست.
و نفرستاديم تو را، جز آنكه مىخواستيم به مردم جهان رحمتى ارزانى داريم. (107 انبیا)
اگه رسالتش مربوط به مکه و منطقهه خاصی باشه چه دلیلی داره که پیامبر مایه رحمت برای جهان باشه؟؟؟
11- میگم اصلا چطوره که خدا صاف ما رو میبرد بهشت؟
اصلا چه نیازی به کتاب بود؟
سخت نگذره بهتون.
اولا که کتاب خدا مشکلی نداره. این فهم کم شماست که دیگه بیش از این نمیکشه.ا
اتفاقا خدا به فکرت بوده.
نه که تنبل هستی، خلاصه نوشته واسه ات. اصل قضیه رو نوشته.
چطور چهار تا کتاب چرند میخواهی بخونی میری ده تا کتاب بغلش میخونی که بفهمی چی میگه،اونوقت مشکلت با کتاب خدا و تفسیرشه؟؟؟
کسی اهل حقیقت باشه به تفسیر واقعی هم دست پیدا میکنه.
نه واسه امثال تویی که به قول قرآن انگشتات رو تو گوشت گرفتی که چیزی نشنوی.
12- حالا اگه واقعا دلت میسوزه و دنبال حقیقت میگردی چرا روتو کردی به"هم وطنات"؟
بگو ای “انسان” بپرس
شک کن
نترس
الحمدلله الذی جعل اعدائنا من الحمقا.
راستی یادم نبود که عربی بلد نیستی.
میدونی چی میگه؟
میگه خدا رو شکر که دشمنان ما رو احمق قرار داد.
مدیر گروه پاسخگویی: فرزاد نجفی
سوال:
از آنجایی که استفاده ابزاری از زن برای تبلیغ جایز نیست پس چرا خدا برای تبلبغ بهشت از زن (حوری) استفاده کرده؟
پاسخ:
1- ما معتقد به معاد جسمانی هستیم و این که انسان در قیامت با جسم و روح حاضر می شود و طبعا باید در هر دو جنبه غرق مواهب و برکات الهی گردد.اساسا جسم و روح دو همزاد به هم پیوسته هستند؛ همان گونه که در این جهان جدا از یکدیگر نمی توانستند به تکامل برسند در آن جهان نیز برای بهره گیری از مواهب الهی جدای از یکدیگر نمی توانند باشند.
نعمت های جسمانی بهشت مانند نعمت های معنوی آن بسیار متنوع و گسترده و جالب است و قرآن روی آن بسیار تاکید کرده است تا از این طریق توجه همه انسان ها را به اعمال و صفات و فضایلی که سرچشمه این مواهب است جلب کند زیرا نوع بشر بیش از آنکه به نعمت های روحانی بیندیشند توجه به مواهب جسمانی دارند.
?پیام قران،ج6 ص175
2- نعمت های بهشتی اختصاص به نعمت های جسمانی ندارد بلکه قران از یک سری نعمت های روحانی نیز برای بهشتیان سخنان می گوید از جمله:
?احترام مخصوص ( زمر73)
?محیطی سرشار از صلح و صفا ( 137انعام-47 حجر)
?امنیت و زوال خوف ( دخان 51)
?دوستان موافق و رفیقان با وفا ( 69؛70 نسائ)
?نشاط فوق العاده درونی ( 24 مطففین)
?احساس خشنودی خداوند( 15 ال عمران)
?نظر خدا به انها ( قیامت 22-23)
?انچه بخواهند به انها داده می شوند( 22 شوری)
3- حوریان بهشتی اختصاص به مردان ندارد بلکه زنان نیز می توانند از آن بهره مند شوند.
واژه حور بر مذکر ومونث هر دو اطلاق می شود و مفهوم گسترده ای دارد که همه همسران بهشتی را شامل می شود، همسران زن برای مردان با ایمان و همسران مرد برای زنان مومن
?پیام قرآن،ج6 ص202
امیر مومنان فرمود:
“در بهشت بازاری است که درآن خرید و فروش نیست، تنها در آن جا تصویر مردان و زنان وجود دارد، هرکس که تمایلی به آنان پیدا کند از همان جا بر او وارد می شود”
?بحار الانوار،ج8 ص148
4- استفاده ابزاری از زن به این است که زن وسیله شود برای دست یابی به کالای پست و بی ارزش؛ مثلا امروز برای تبلیغ انواع کالاها از زنان استفاده می شود تا آنان با چهره و اندام زیبایشان مشتریان را جذب کنند و یا برای فروش اجناس گوناگون، فروشنده زن درخواست می شود تا مشتریان جذب زیبایی زن شده و اجناس به واسطه زنان فروخته شود.
?این می شود نگاه ابزاری به زن و اسلام با این عمل مخالف است زیرا شان و مقام زن بیش از این ها است که بازیچه دست افراد گوناگون واقع شود تا یکسری افراد به سود بیشتر دست پیدا کنند.
اسلام به زن مقام و ارزشی بس والا داده است تا آنجایی که امام صادق فرمود:
«یک زن صالحه از هزار مرد ناصالح ارزش و مقامش بیشتر است»
?وسائل الشیعه ج20 ص172
مساله وعده دادن خداوند به حوریان بهشتی با نگاه ابزاری به زن از سه جهت دارای تفاوت است؛
1- حوریان بهشتی هدف هستند اما در نگاه ابزاری به زن، بانوان هدف نیستند بلکه هدف فروش جنس و کالا است و زن ابزار واقع می شود برای فروش جنس و کالا و این قبیح و زشت است .
اما در نگاه دینی حوریان بهشتی خودشان هدف هستند؛ زیرا جزو نعمات بهشتی محسوب می شوند واگر خداوند از انان به عنوان نعمات بهشتی وعده داده است فلسفه روشنی دارد که در نکته اول به آن اشاره شد. بنابراین مقایسه این دو با یکدیگر صحیح نیست .
2- در نگاه ابزاری به زن ،زن وسیله واقع می شود برای دست یابی به یک جنس پست و بی ارزش که شان زن بسیار برتر از آن می باشد اما در وعده های الهی خداوند به حوریان ،هدف نعمات بی نظیر بهشتی است که همانند انان هیچ چشمی ندیده و هیچ گوشی نشنیده است .
3- غرض خداوند از وعده دادن به نعمات بهشتی و حوریان توجه دادن مردم به صفات و افعال شایسته ای است که نتیجه آن بهره مندی از نعمات بهشتی است و این سبب تربیت و سازندگی خود مردم است اما چنین مطلبی در نگاه ابزاری به زن وجود ندارد.
?بنابراین مقایسه این دو با یکدیگر صحیح نمی باشد.
این که فردی برای رسیدن به حوریان و همسران بهشتی و سایر نعمات بهشت خدا را پرستش کند اگر چه عملش مقبول و مشروع است اما در روایات این نوع عبادت کردن ،عبادت کامل وبرتر شمرده نشده است.
حضرت علی فرمود:
«گروهی خدا را از روی رغبت ومیل به نعمت های بهشت پرستش کردند این عبادت تاجران است وعده ای اورا از روی ترس پرستیدند واین عبادت بردگان است وجمعی دیگر خدارا برای شکر نعمت ها « واین که شایسته عبادت است»پرستیدند این عبادت آزادگان است»
?نهج البلاغه،حکمت 237
سوال:
ببخشید یه سوال که رفیق سنی ام ازم پرسید اینکه مگه خدا از رگ گردن به ما نزدیک نیست پس چرا درخواستت را از خدا نمی خواهید و به امامان متوسل می شوید؟
پاسخ:
?در این شکی نیست که پرودگار حتی از رگ گردن نیز به انسان نزدیکتر است چنان که می فرماید:
«نحن اقرب الیه من حبل الورید»(ق/16)
?اما باید توجه داشت که این نزدیکی خداوند منافاتی با توسل کردن ندارد به این بیان:
شکی در این نیست که دعا کردن در برخی از زمان ها و در برخی از مکان ها به اجابت نزدیکتر است .
?احمد بن حنبل از بزرگان اهل سنت روایت می کند که پیامبر فرمود:
«در یک سوم آخر شب خداوند به آسمان دنیا فرود می آید و ابواب آسمان باز می شود و خداوند دستش را باز می کند و می گوید آیا سوال کننده ای است که من اجابتش کنم»
?مسند احمد ج1 ص388
?این حدیث نشان میدهد که دعا کردن در وقت سحر به اجابت نزدیکتر است .البته این روایت چون حاکی از جسمانیت خداوند است نزد ما مردود است و تنها از باب قاعده الزام به آن استدلال می کنیم.
?هیثمی یکی دیگر از علمای اهل سنت روایت می کند که پیامبر گرامی فرمود:
«ابواب آسمان در زمان قرائت قرآن و نزول باران و وقت اذان باز می شود»
?مجمع الزوائد ج1 ص328
این حدیث نیز نشان می دهد که دعا کردن در این زمان ها به اجابت نزدیکتر است .
?وباز روایت می کند که پیامبر گرامی فرمود:
«وقتی نصفی از شب می گذرد ابواب آسمان باز می شود و منادی ندا می دهد که ایا سوال کننده ای است تا درخواست کند و دعایش مستجاب شود .آیا گرفتاری است تا دعا کند و مشکلش حل شود .هر مسلمانی که در این زمان دعا کند خداوند دعایش را مستجاب می کند»
?همان مدرک ، ج10 ، ص153
?ویا فرمود:
« وقتی وارد مسجد شدی رو به قبله بنشین سپس دعا کن»
?الوافی، ج7 ، ص498
?این روایات و روایات مشابه آن همگان نشان می دهد که دعا کردن در برخی زمان ها و برخی مکان ها اهمیت خاصی دارد و به اجابت نزدیکتر است .
?بی شک خداوند در هر حال به انسان نزدیک است و صدای او را می شنود اما اگر انسان در برخی زمان ها ومکان ها دعا کند خداوند دعایش را بهتر مستجاب می کند.
?پس همانطور که دعا کردن در زمان ها و مکان های مختلف با نزدیکی خداوند به انسان منافات ندارد زیرا سبب تسریع در استجابت می شود توسل به ائمه نیز با نزدیکی خداوند منافاتی ندارد.
?ما اگر در دعا کردن به ائمه توسل کنیم و خداوند را به حق آنان قسم دهیم خداوند بهتر دعای ما را اجابت می کند اگر چه خداوند تا قبل از آن نیز صدای ما را می شنید اما چون شایستگی اجابت را نداشتیم مستجاب نمی شدیم .
در حدیث قدسی آمده است که خداوند می فرماید: ?وسائل الشیعه ج7 ص102 |
?با توجه به این نکات روشن می شود که به هیچ عنوان توسل کردن با نزدیکی خداوند به انسان منافاتی ندارد.
مدیر گروه پاسخگویی: فرزاد نجفی
سوال:
با اینکه قرآن، نکاح با زن شوهردار را حرام کرده اما داعش با استناد به سوره نساء زنانی که به خواسته های رذل آنان در قالب “جهاد نکاح” تن ندهند میکشند!
پاسخ:
در آيه 24 سوره نساء هیچ نامی از زنان اسیر نیامده است. بلکه آیه می فرماید که ازدواج و آميزش جنسى با زنان شوهردار حرام است، بجز زنانی که تحت مالکیت قرار گرفته اند. مالکیت، بیشتر برای زنان کنیز به کار می رفته و حتی اگر برای زنان اسیر هم به کار رود، تنها مطلبی که از آیه مستفاد می شود، این است که این زنان، دیگر زنان شوهردار محسوب نمی شوند. (نه اینکه به آنها تجاوز شود و یا به زور به عقد کسی درآیند) برای ازدواج با هر زنی در اسلام، حتما رضایت خود او لازم است وگرنه عقد باطل است. حتی در نکاح با کنیز نیز رضایت او لازم است. (نور/33) |
(دقت کنید که این آیه در شرایطی نازل شده که حتی رومیان و ایرانیان و… مرد و زن اسیر را می کشتند و اسلام با ممنوع کردن کشتار اسیر، رافت و عطوفت خود را نشان داده و نه برعکس)
✳️ منبع: کانال شبهات اعتقادی و ادیان با تصرف،تلخیص و اضافات
مدیر گروه پاسخگویی:فرزاد نجفی