شبهه:
موضوع عشق محمد بن عبدالله به زینب بنت جحش همسر جوان و زیبای زید _ برده و پسرخوانده محمد بن عبدالله _ آنقدر خودخواهانه بوده و هست که مغلطه گرهای مسلمانها نمی توانند لگدکوب کردن عشق و زندگی و از هم پاشیدن بنیان یک خانواده و زندگی را ماله کشی و تفسیر کنند!(احزاب /آیات 37 و 38)
پاسخ:
ترجمه آیات:
و (به ياد آر) زمانى كه به كسى كه خدا بر او نعمت (ايمان) بخشيده بود و تو نيز بر او نعمت داده بودى (آزاد كرده و پسرخوانده ات بود) مى گفتى همسرت را براى خود نگه دار و از خدا پروا كن. و تو آنچه را كه خداوند (در آينده) آشكار سازنده آن بود (مأمور شدنت به ازدواج با مطلّقه وى) در دل خود پنهان می داشتى و از مردم می ترسيدى (كه بگويند با همسر پسرخوانده اش ازدواج نموده) در حالى كه خداوند سزاوارتر بود كه از او بترسى. پس چون زيد از وى نيازش را برآورد (و طلاقش داد) او را همسر تو كرديم تا (در آينده) براى مؤمنان در ازدواج با همسران پسرخوانده هايشان- آن گاه كه پسرخوانده ها نيازشان را از آنها برآورده باشند- سختى و منعى نباشد، و امر (تكوينى) خداوند همواره شدنى است.
متأسفانه تلاش دشمنان جهت تحریف تاریخ از یک سو و زمینههای مناسب فرهنگی در اقوام مختلف از سوی دیگر سبب گردیده است تا شایعه در خصوص ازدواجهای پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله با استفاده از تکنولوژی ارتباطات گسترده گردد.
اندکی دقت نشان میدهد که بر اساس [هر کسی از ظنّ خود شد یار من]، همه این تحریفها نیز بر اساس نوع نگاه تحریف کنندگان صورت گرفته است و ازدواجها فقط از زاویهی مسائل جنسی یا عشقی مورد تحلیل قرار گرفته است. در حالی که نه تنها کشش جنسی یا عشق تنها علت ازدواج نیست و چه بسا (به ویژه انبیا و اولیای الهی) بر اساس حکمتهای دیگری ازدواج کنند، بلکه اساساً ازدواج فیلم هندی نیست.
اول دو طرف را بشناسیم.
زینب بنت جحش، دختر امیمه دختر عبدالمطلب است، یعنی دختر عمهی رسول اعظم صلواتالله علیه و آله. پس او را از کودکی و حتی پیش از اسلام دیده بود و اگر نظری به او داشت، خودش به وی پیشنهاد ازدواج میداد، نه این که پیشنهاد دهد با دیگری ازدواج کند، سپس یک دفعه او را ببیند و فتبارک الله بگوید. پس این سخن کاملاً دروغ و تهمت و تحریف است.
زید بن حارثه نیز غلامی بود که پیش از اسلام توسط حضرت خدیجه علیهاالسلام خریداری شده بود. او را به رسول اکرم (ص) میبخشد و ایشان نیز زید را آزاد مینماید و به هر دو توصیه میکند که با یک دیگر ازدواج کنند.
خانواده زید او را به خاطر گرویدن به اسلام طرد کردند، حضرتش او را فرزند خود خواند و وی نیز یکی از سرداران اسلام شد که در جنگ موته به شهادت رسید.
از سویی زینب بنت جحش زندگی با زید را بر نمیتافت و اختلافات هر روز بالا میگرفت؛ چند بار کارشان به طلاق کشید که حضرت (ص) به زید و به او توصیه به سازش و تداوم زندگی مشترک نمود، اما در نهایت کار به طلاق کشید.
از سویی دیگر خداوند متعال به پیامبر اکرم (ص) امر نموده بود که قاعدهی «پسر خواندگی» که رسم کفار بوده ملغی است و قوانین مترتبه مثل عروس و محرم شدن زن پسر خوانده به پدرخوانده نیز مغلی میباشد. خداوند به او امر نمود که زید همسرش را طلاق خواهد داد و تو باید با او ازدواج نمایی تا این قانون رسماً و عملاً ملغی شود. چنان چه در آخر آیه آمده است.
آن چه رسول خدا (ص) در دل داشت و بیم طرح آن را داشت، ابلاغ ملغی شدن پسر خواندگی، جواز ازدواج با همسر مطلقهی پسر خوانده و ازدواج خود با چنین زنی بود، چرا که بر هم زدن عادتها و رسوم جاهلیت، کار سادهای نبود و هنوز هم چنین است.
خداوند متعال نیز به او فرمود: او را به ازدواج تو درآوردم، تا آن چه در دل پنهان میداری، رسماً و عملاً ابلاغ گردد.
??پاسخ به شبهات?
https://telegram.me/joinchat/DqwJDUF1hiGzuFNmPxRoUQ
مدیر گروه پاسخگویی:فرزاد نجفی
فرم در حال بارگذاری ...