موضوع: "فرشتگان"
اینکه خدای سبحان به ملائکه می فرماید من درروی زمین جانشین قرار دادم و… ازچه بابی ست؟ آیا صرفا اطلاع رسانی؟ به چه دلیل؟ یا معاذالله مشورت ؟ سابقه قبلی هم دارد که خداوند درمورد افعالش اینگونه باملائک سخن بگوید؟
چطور ملائک به خود اجازه ابراز عقیده و نظر دادن؟ هدف چی بوده؟ منظور ازین گفتمان چی بوده؟؟
پاسخ
سوال قطعا برای دانستن بوده و اعتراض نکرده اند.
گاه گفته مى شود: خداوند قبلاً آینده انسان را به طور اجمال براى آنها بیان فرموده بود.
در حالى که بعضى احتمال داده اند: ملائکه خودشان این مطلب را از کلمه «فِى الاَرْض»(1)؛ (در روى زمین) دریافته بودند؛ زیرا مى دانستند انسان از خاک آفریده مى شود، و ماده به خاطر محدودیتى که دارد طبعاً مرکز نزاع و تزاحم است، چه این که جهان محدود مادى نمى تواند طبع زیاده طلب انسان ها را اشباع کند. حتى اگر همه دنیا را به یک فرد بدهند باز ممکن است سیر نشود. این وضع مخصوصاً در صورتى که توام با احساس مسیولیت کافى نباشد سبب فساد و خونریزى مى شود.
بعضى دیگر از مفسران معتقدند پیشگویى فرشتگان به خاطر آن بوده که آدم، نخستین مخلوق روى زمین نبود، بلکه پیش از او نیز مخلوقات دگرى بودند که به نزاع و خونریزى پرداختند؛ پرونده سوء پیشینه آنها سبب بدگمانى فرشتگان نسبت به نسل آدم شد!
این تفسیرهاى سه گانه، چندان منافاتى با هم ندارند یعنى ممکن است همه این امور سبب توجه فرشتگان به این مطلب شده باشد، و اتفاقاً این یک واقعیت بود که آنها بیان داشتند.
لذا خداوند هم در پاسخ هرگز آن را انکار نفرمود، بلکه اشاره کرد در کنار این واقعیت، واقعیت هاى مهم ترى درباره انسان و مقام او وجود دارد که فرشتگان از آن آگاه نیستند! آنها فکر مى کردند اگر هدف، عبودیت و بندگى است که ما مصداق کامل آن هستیم، همواره غرق در عبادتیم و از همه کس سزاوارتر به خلافت! بى خبر از این که عبادت آنها با توجه به این که شهوت و غضب و خواست هاى گوناگون در وجودشان راه ندارد با عبادت و بندگى این انسان که امیال و شهوات او را احاطه کرده و شیطان از هر سو او را وسوسه مى کند، تفاوت فراوانى دارد. |
اطاعت و فرمانبردارى این موجود طوفان زده کجا؟ و عبادت آن ساحل نشینان آرام و سبک بار کجا؟!
آنها چه مى دانستند از نسل این آدم، پیامبرانى همچون محمّد، ابراهیم، نوح، موسى و عیسى(علیهم السلام) و امامانى همچون ایمه اهل بیت(علیهم السلام) و بندگان صالح و شهیدان جانباز و مردان و زنانى که همه هستى خود را عاشقانه در راه خدا مى دهند قدم به عرصه وجود خواهند گذاشت، افرادى که گاه فقط یک ساعت تفکر آنها برابر با سال ها عبادت فرشتگان است.
پاسخ به شبهات:
https://telegram.me/joinchat/DqwJDUF1hiGzuFNmPxRoUQ
مدیر گروه پاسخگویی:فرزاد نجفی
سوال:
ادم و حوا با وجود هابیل و قابیل (2پسر) چگونه ازدیاد نسل کردند و اینکه می گویند از لحاظ علمی ثابت شده که ما از نسل میمون هستیم چیست؟؟
پاسخ:
سلام علیکم
در این باره سه نظریه است:
1_ فرزندان آدم و حوا با فرشتگان و حورالعینی بهشتی ازدواج کرده اند … و ما از نسل آنان هستیم…
2_ فرزندان آدم و حوا با خواهران خود ازدواج کرده اند.
3_ فزرندان حضرت آدم با موجوداتی غیر انسان که قبل از آنها روی زمین بوده اند ازدواج کرده اند
برای هر کدام دلایلی وجود دارد و بهترین دلیل ها برای شیعه، اولین گزینه می باشد که ازدواج با حورالعین بوده اند.
اما نسل میمون و انسان اولیه و ….
اولا از لحاظ علمی رد شده است. (فرگشت رد شده است)
دوما از لحاظ اعتقادی نمی توان زیاد روی آن مانورد داد.
مدیر گروه پاسخگویی:فرزاد نجفی
سوال:
چجوری میشه عزاییل جون هزار نفر رو در یک زمان میگیره؟ مگه عزاییل یک نفر نیست!؟پس چرا همه جا میتونه در یک زمان جون هزاران نفر رو بگیره؟؟
????????????
پاسخ:
?اولا که عزرائیل یه نفر نیست بلکه کارگزارانی رو در اختیار داره
?ثانیا این ور و اون ور بودن برای فرشتگان الهی معنا نداره.چون مجردند و از خصوصیات مادی به دورند.
? این مکان و آن مکان هم جز ماده و از عوارض ماده هستند.
?نمونه ی بارزش خوابه.ممکنه برای شما پیش اومده باشه که چند نفر به صورت همزمان و در یه شب خواب شما رو دیده باشند.
✳️جواب تکمیلی:
?خداوند از فرشتگان و از مردم رسولانی را برگزیده است. آنگاه هر که از اهل اطاعت باشد، متصدی قبض روح او فرشتگان رحمت هستند و آنکه اهل گناه و نافرمانی باشد متولی قبض روحش ملائکه عذاب می باشند و برای فرشته مرگ یارانی و همکارانی از فرشتگان رحمت و عذاب وجود دارد که به فرمان او صادر می شوند و فعل همگی آنها فعل اوست و تمامی آنچه انجام می دهند منسوب به اوست و در این صورت فعل آنها فعل فرشته مرگ و فعل ملک الموت، فعل خداست. زیرا او است که جانها را توسط هرکه بخواهد می گیرد و می بخشد و منع می کند و ثواب می دهد و عقوبت می کند توسط هرکه بخواهد و حتماً فعل کسانی که امین او هستند، فعل خود او محسوب می شود. پس چیزی را نمی خواهند مگر آنکه خدا بخواهد. |